tisdag 24 maj 2016

Nytta och nöje

Jag är mitt upp i genomgången av boken och det är såååå kul.

Jag har kommit till kapitel 12 och jag lovar att det har blivit många ändringar. Formuleringarna ändras och jag hoppas att det blir till det bättre.

En sak som jag är glad över är att jag har gått en utbildning där jag har lärt mig journalistiskt skrivande och det har jag verkligen nytta av.
Som journalist lär mig sig att skriva enkelt och med begränsat antal tecken/ord.
Man sållar bort onödiga ord och stramar åt texten så att den blir ännu bättre.

När jag började gå igenom min text upptäckte jag att jag använt ordet SÅ vid ett flertal tillfällen. Eller väldigt ofta kan jag säga. Många av mina "SÅ" togs bort för de behövdes helt enkelt inte.
Sen reagerade jag på ordet MAN. "Man borde kanske gå ut en stund i det fina vädret".
Jag hörde min journalistik lärares röst klingande i huvudet och blev full i skratt.

"Det heter inte man, det ska vara jag"

Inte för att jag är någon språkpolis men det är riktigt kul att se hur texten förändras när man gör små ändringar. Men det är lätt att skriva precis som man pratar.

Nu är det bara att fortsätta redigeringen och se hur resultatet blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar