fredag 8 juli 2016

Författare eller inte

När kan man kalla sig själv författare?

Jag tror att det finns många svar på denna fråga och jag kan bara svara för mig själv.

Är det när man skrivit sin första bok eller när den är publicerad?
Eller räknas en publicerad bok som en lyckosam händelse?
Ska man skriva flera för att räknas som författare?

Jag tycker så här........
Jag har skrivit min första roman men jag anser inte riktigt ännu att jag är klar. Jag ska, när jag känner mig klar, skicka in den till förlag och försöka få den publicerad. Jag vet att det inte kommer att bli lätt men jag ska i alla fall försöka. Men bara för att jag skrivit en första roman kan jag inte kalla mig själv för författare. Jag kan gå med på uttrycket skribent men inget annat. Visst längtar jag efter att få kalla mig själv för författare men jag är inte där, ännu.

Men jag tycker att om man får en bok publicerad och utgiven och får vara med om hela balunsen. Ja, då kan man kalla sig för författare. Man har ju ändå åstadkommit så mycket. Man kommer alltid att ha sin bok i en fin tryckt förpackning. Bortom Word dokumentet. Utanför datorn. En fin bok som man kan placera i bokhyllan med sitt namn på.

Åh, vad jag längtar efter det. Jag längtar efter att få kalla mig själv för författare. Jag har dröm om det så länge och nu tycker jag att det är min tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar