måndag 11 juli 2016

Sommarsysselsättning

Innan jag åkte i väg för att ha en veckas semester hos mina föräldrar i Värmland skrev jag ut boken. Jag tänkte att det kunde vara lättare att läsa och skriva anteckningar på ett papper. Att kunna skriva mina ändringar och kompletteringar i rött.

Jag började och det var hur kul som helst. Lustigt när man läser en historia som man vet exakt vad som ska hända hela tiden men ändå är det så spännande. Jag kan förundras över att jag fått till vissa bitar så bra och jag uttrycker mig så bra. Nästan som om jag har svårt att förstå att det är jag som har skrivit det hela. Men det har jag.

Jag har skrivit ut totalt 180 A4 sidor och det är många sidor att hålla ordning på. Som tur är har jag numrerat sidorna i fall olyckan skulle vara framme. När jag började skriva hade jag ingen aning om hur många ord det skulle bli och frågan är ju hur många ord man ska sträva efter.

Sätter ni upp något mål när det gäller ord eller kör ni bara på? Finns det något riktmärke på hur många ord man måste uppnå för att det ska räknas som en hela roman?

Om jag har kollat rätt så skulle min bok bli ca 327 sidor med de antal ord jag har i dag. Men då har jag inte redigerat den färdigt ännu. Jag har kommit på massor med kompletteringar och det finns många onödiga ord som jag ska ta bort.

Jag har gått igenom hälften av sidorna och jag ser hur historien växer mer och mer efter varje redigeringsomgång. Ska bli kul att se vart det hela slutar.
Sommaren är den bästa årstiden att ägna sig åt detta då man kan sitta ute i solen och "jobba". Jag har suttit i solen med bunten i mitt knä och pennan i högsta hugg. Jag älskar verkligen den här delen av bokskrivandet. Även om man inte skriver så mycket så är det ändå en del i skapandet. Skapandet av vad jag hoppas på ska bli något många läser med glädje. Men än så länge är det bara för mina ögon och huvud. Efter sommaren kanske jag känner mig redo att testa den på någon annan. Vem vet!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar