fredag 7 oktober 2016

Drama, deckare eller fantasy

Det är viktigt att hitta rätt men hur gör man för att göra det.


Jag har länge funderat på det där valet man gör när man väljer vilken genre man ska skriva i. Eller är det verkligen ett val?
När jag började skriva min roman hade jag inte en enda tanke på vilken genre jag ville eller skulle skriva i. Jag hade historien klar för mig i huvudet oh började bara att skriva. Jag ändrade en del av handling under resans gång men grunden blev kvar.

Jag har testat att skriva aktivt i olika genrer men jag tycker att det är lättast att skriva drama. Varför vet jag inte. Gärna så jobbiga relationer som möjligt och gärna lite smått kaos i tillvaron. Misshandel, psykisk ohälsa mm.

Har en jättebra idé på en kriminalroman. Jag började skriva och i början flöt det på hur bra som helst. Jag hade gjort min lista på karaktärer och jag visste hur historien skulle fortlöpa och jag visste hur det skulle sluta.
Helt plötsligt så bara låste det sig. Efter cirka 5000 ord var det bara stopp. jag kunde inte fortsätta och orden fanns bara inte där. Jag stängde dokumentet och tänkte att det skulle få vila ett tag.

Under tiden började jag skriva på en annan idé som jag har och så klart är det ett drama om en misshandlad tjej som försöker ta sig ur ett jobbigt förhållande.
Då konstaterade jag hur roligt det är att skriva drama. Elände och plågor. Konstigt det där.

Hur tänker ni när ni väljer genre?
Bestämmer ni er för en eller skriver ni olika?

Kan val av genre spegla hur man är som person?
Inte för att jag egentligen tror det och i så fall borde jag gilla att skriva kriminalromaner. Jag gillar polisutredningar och mordgåtor. men det är väl så att jag inte kan skriva dem själv bara.

Ja ja, jag tror att jag fortsätter på mitt drama och fördjupar mig i eländet.

Trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar