måndag 7 november 2016

Vilken form ska man välja?

Innan jag började skriva tänkte jag inte så mycket på hur jag skulle skriva. Jag hade inga kunskaper och jag inte direkt säga att jag har det nu heller men jag har lärt mig massor på vägen.

Jag har läst massor med skrivarbloggar och har tagit till mig det som passar mig bäst. Jag har läst massor med tips från duktiga skrivkursledare och andra spännande personer som skriver. Men när jag läste om vilken form jag skulle skriva i hade jag redan börjat. Jag funderade länge på om jag skulle ändra mig men jag höll fast i det jag hade börjat med.

Jag höll fast vid jag-formen och det har fungerat. Det kanske inte är den vanligaste formen att skriva i men den passade mig bra. Jag levde mig in i huvudkaraktären och i bland kändes dem som att det var jag. På gott och ont.

Min huvudkaraktär råkar ut för massor med problem och jobbiga händelser och i bland har det varit jobbigt. Jobbigt att uppleva en misshandel, jobbigt att vara ängslig och nedstämd. Men samtidigt har det varit kul och väldigt lärorikt.

Men när jag nu läser igenom det hela blir det mycket JAG. Jag gjorde si och jag gjorde så. Men det känns oundvikligt att inte ha med massor med JAG. Det är ju JAG det handlar om.

Kanske skulle jag ha valt att skriva i en annan form men jag vet inte om det hade fungerat lika bra.
Vilken form skriver ni i? Vad passar er bäst?

Min andra roman skriver jag tredje person. Men passar det mig bättre? Det har jag svårt att svara på. Jag har inte kommit så långt i den men jag känner att det fungerar bra det också. Det kanske krävs några böcker innan man kommer på sin grej.

Men kan det bli för mycket JAG i en bok som är skriven i jag-form?
Vad vet jag, jag har ju bara skrivit en bok än så länge.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar