onsdag 20 juli 2016

Jag måste testa

Jag har länge läst om hur många skribenter blivit räddade av sitt novellskrivande.

Hur de har drabbats av skrivkramp och känt sig oinspirerade. Hur de har plockat fram någon gammal novell de har skrivit på för längesedan som sedan har blivit liggande på datorns hårddisk. Hur de då ha funnit ny inspiration och skrivit och skrivit och skrivit.

Inte för att jag lider av skrivkramp eller något sådant men jag blev nyfiken på novellskrivande. Hur går man till väga och hur lång ska den vara ungefär.

Jag gick genast in på Google och sökte. Fick fram massor med matnyttiga tips på hur man skriver en novell. Hur man ska börja och hur man skapar karaktärerna och så vidare.
Detta gjorde mig ännu mer nyfiken.

Då hittade jag en novell tävling där man skulle skriva en kärleksnovell på max 12 000 tecken.
Jag var ju bara tvungen att testa. Jag fick genast en idé och jag började skriva. Jag har historien helt klar för mig i huvudet och nu gäller det bara att få till det.
När jag väl hade börjat skriva insåg jag hur kul det var. Att inte gå in för djupt in vare sig karaktärer eller miljöer. Utan hålla sig lagom mycket till handlingen.
Att kunna skriva en historia på kortare tid. Det var hur kul som helst.

Inte för att jag skulle ge upp mitt romanskrivande men detta är ett bra komplement till det. I alla fall för mig.

Nu ska jag skriva färdigt denna kärleksnovell och jag SKA skicka in den till tävlingen. Som nybörjare kanske jag inte har någon chans att vinna men jag ska i alla fall ge det ett försök.

HEJA MIG !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar